חדשות

פרס ראשון בטכניון לפיתוח חבישה ביולוגית המבוססת על חיידקים מתוכנתים

רעיונות לפיתוח שבב המדווח על מצבו הרפואי של הלוחם ומערכת לניטור לא פולשני של מצב העירנות בפעילות מבצעית זכו בתחרות של המרכז למדע וטכנולוגיות ביטחון

חייל צה"ל בפעילות מבצעית. אילוסטרציה

רעיון לטכנולוגיה חדשנית לטיפול ראשוני בדימום פנימי בפצועים בזירת אירוע זכה בפרס הראשון בתחרות פרויקטים של סטודנטים מהטכניון שהוצגו בכנס השנתי שהתקיים בשבוע שעבר מרכז למדע וטכנולוגיות ביטחון (CSST). מדובר בזריקה המכילה חיידקים מתוכנתים שעם כניסתם לזרם הדם מאתרים את מקור הדימום הפנימי ומתניעים תהליך קרישת דם מזורז, סוג של "חבישה ביולוגית" לריסון הדימום כהגנה על מטופל עד הגעתו לבית החולים. את הטכנולוגיה החדישה הגתה ופיתחה אלינור גינזבורג מהפקולטה להנדסת חשמל.

במקום השני בתחרות זכו משה קמחי מהפקולטה להנדסת חשמל ועידו גליל מהפקולטה למדעי המחשב על הצעתם לפיתוח שבב המדווח על מיקומם של חיילים בפעילות מבצעית ועל מצבם הרפואי, וזאת בעיקר לצורך מניעת חטיפות.

במקום השלישי זכה צוות שהציע את AWAKA - מערכת לניטור לא פולשני של מצב העירנות של חיילים. המכשיר אמור לזהות מעבר מסוכן של חייל למצב שינה באמצעות ניטור גלי המוח ב-EEG ושחרור סיגנל חשמלי זעיר היוצר עוררות פיזיולוגית. את הרעיון הזה הגישו לתחרות נויה צרט מהמסלול המשולב של רפואה והנדסה ביו-רפואית, מור חייט, שהשלימה תואר ראשון בפקולטה לביולוגיה, רון יאנוביצ'י, בוגר הפקולטה להנדסה כימית ומעיין שובל, בוגרת הפקולטה למדעי המחשב.

ראש מרכז CSST, תא"ל במיל' פרופ' יעקב נגל, העלה בכנס קווים לדמותו של האלוף במיל' עמוס לפידות, לשעבר מפקד חיל האוויר, נשיא הטכניון והיו"ר הראשון של קרן PMRI שהיתה הבסיס להקמת המרכז הרב תחומי CSTT והלך לעולמו בשבוע שעבר. המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון בטכניון, הקיים זה 16 שנה, נועד ליצירת קשר בין חוקרי הטכניון לבין מערכת הביטחון וחיבור בין צורכי המערכת לרעיונות המפותחים בטכניון. המחקרים שנעשים במרכז הם בעלי יישומים פוטנציאליים למערכות בטחוניות ולשוק האזרחי.

נושאים קשורים:  מערכת הביטחון,  מרכז למדע וטכנולוגיות ביטחון,  פיתוח רפואי,  חדשות,  הטכניון
תגובות
06.12.2019, 11:25

בכל מדינה נורמלית מפתחים אמצעים לטיפול באזרחים, חולים ונפגעים. בישראל במקום לבדוק ולטפל במצב הערנות של מיליוני נהגים למשל או אלפי רופאים , מפתחים שבבים שבודקים מצב עירנות של חיילים. עכשיו מה, כמובן שניתן להעביר טכנולוגיות מכאן לכאן ולהפך אבל לטווח הארוך זהו סימן לחברה חולה וקצרת חיים.

אנונימי/ת
08.12.2019, 06:43

לא מבינה מה בעיה שלך ד"ר יששכר. בכל העולם כולל ארה"ב, רוסיה, בריטניה וכו מפתחים טכנולוגיות עבור הצבא ובהמשך פיתוחים אלה מיושמים באזרחות בטיפול באזרחים. אז מה כל העולם הינו חברה חולה? מה כואב לך ד"ר יששכר?

אנונימי/ת
08.12.2019, 07:22

למקרה ששכחת ד"ר יששכר , גם החיילים הם אזרחים. בפרט שבמדינת ישראל הגיוס הוא חובה עפ"י חוק, ולא התנדבותי. אז המצב האידיאלי הוא שיהיה שלום ואף אחד לא יצטרך לסכן את חייו. אבל כל עוד אנו לא שם, מוטלת על המדינה חובה לדאוג לאזרחיה לובשי המדים, אשר נדרשים בחוק לסכן את חייהם.
מעבר לכך, שכמו שאתה ציינת קיימת העברת טכנולוגיות מכאן לכאן וזה קיים גם לגבי הרבה תחומים. לשם הדוגמה חלק מאמצעי הבטיחות השגרתיים לרכבים, התחילו בכלל מפיתוחים עבור מירוצי פורמולה 1.
אם אתה סבור שזה סימן לחברה חולה, לדעתי זה מעיד על כך שקו המחשבה שלך חולה. לגבי קצר חיים, אינני מתכוון להתנבא, אבל דווקא מאחל לך אריכות, למרות דבריך.

אנונימי/ת
18.12.2019, 23:05

לד"ר יששכר יש פתיל רועם, וזה לא שמו האמיתי. שמו של הד"ר הנכבד הוא מיטלפינגר והוא גיניקולוג

אנונימי/ת
24.12.2019, 07:58

אינטרנט ועוד הרבה חידושים פותחו לצורך צבאי, במדינה "נורמלית". הסיבה שיש צבא, היא בגלל שאנו רוצים להאריך ימים.