ישראל במלחמה

עתירה לבג"ץ: דרישה מרוה"מ נתניהו לפרסם הצהרת בריאות מפורטת

רופאים ומדענים, ניצולי טבח 7 באוקטובר ובני משפחה של קורבנות דורשים מידע מלא על מצבו הבריאותי של נתניהו | מציגים עדויות המעלות חשש ביחס למצבו הפיזי והנפשי ודורשים למנות לו ממלא מקום

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 19 בפברואר 2024. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

עתירה שעניינה דרישה מראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם הצהרת בריאות הוגשה השבוע (א') לבג"ץ. 20 עותרים, מרביתם רופאים ומדענים, שורדי הטבח של השבעה באוקטובר או בני משפחה של קורבנות וכן ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חתומים על העתירה שעניינה נוהל רפואי מחייב לגבי ראש הממשלה, שאינו ממומש.

העותרים דורשים מבית המשפט לחייב את הנתבעים – ראש הממשלה, מנכ"ל משרדו, ממשלת ישראל והיועצת המשפטית – לנמק מדוע ראש הממשלה אינו מגיש הצהרת בריאות מלאה ומפורטת של מצבו הבריאותי הפיזי והנפשי, מדוע מנכ"ל משרדו אינו ממנה ועדה מייעצת כפי שנקבע בנוהל, מדוע אין מעדכנים את הנוהל ביחס לפירוט ולנתונים הנדרשים בהצהרת הבריאות ומדוע לא נקבע ממלא מקום קבוע לראש הממשלה.

העותרים טוענים כי חיוני שראש הממשלה, העומד בראש המדינה ומופקד על גורלם של מיליוני אנשים, יביא בפני הציבור מידע מלא, מדויק ומפורט בדבר מצבו הבריאותי. הם מבהירים כי כך נעשה במדינות דמוקרטיות אחרות בעולם המערבי וכי מדובר בחובה הנובעת ממעמדו של מנהיג המדינה.

עוד הם מצביעים על כך שכבר ממילא קיים נוהל מחייב בעניין, וכי מדובר במנהיג מדינה שנמצאת במשבר חמור, ובנסיבות בהן לא מונה למר נתניהו ממלא מקום.

"שורה של אירועים ועדויות שונים אשר נצברו לאחרונה מלמדים – למצער – כי קיימת חשרת עננים של ממש מעל מצבו הבריאותי של מר נתניהו. אלה מצטברים למאסה קריטית אשר, לצד הימנעות ממסירת הצהרת בריאות משך שנים, הסתרת אירועים ועובדות שנגעו למצבו הבריאותי במרוצת שנת 2023, ומסירתה של 'הצהרת בריאות' דלה ביותר, שרב בה הנסתר על הגלוי, ביום האחרון של שנת 2023, מעלים חשש של ממש ביחס למצב הבריאותי האמיתי של מר נתניהו ומחזקים כאמור את הצורך במינויו של ממלא מקום", נכתב בעתירה.

עוד נכתב כי "שורת אירועים ועובדות אלה נראות, על פניהן, חמורות עד כדי כך, שייתכן שמעשים ומחדלים מזיקים וחמורים של מר נתניהו במסגרת תפקידו, נובעים, או עלולים לנבוע, ממצב בריאותי (פיזי ו/או נפשי) שנראה, על פני הדברים, כבלתי תקין”.

העותרים מציינים כי הם חרדים כולם לעתידה של מדינת ישראל, לבטחונה, לקיומה, ולבטחונו, בריאותו ורווחתו של הציבור בישראל, ובכלל זה – לחיילי וחיילות צה"ל הנמצאים בחזיתות השונות במלחמה קשה ומורכבת ביותר, רב זירתית, מתמשכת, שלא נודע סופה, לתושבי ותושבות הנגב המערבי (עוטף עזה) וחבל הארץ הצפוני של מדינת ישראל – שפונו מבתיהם למשך ימים רבים ביותר, לחטופים והחטופות הנמצאים בשבי חמאס ולשאר אזרחי ותושבי המדינה.

בעתירה מצוין עוד כי ראש הממשלה מעולם לא הגיש הצהרת בריאות בהתאם לנוהל המחייב ומזכירים את האירוע הלבבי שאירע ביולי האחרון שבו הגיע ראש הממשלה ל"שיבא" לאחר שאיבד את הכרתו, אז היה מורדם ומונשם בעת שהשתילו לו קוצב לב וכי בשלב זה "לא היה למעשה למדינת ישראל ראש ממשלה מתפקד מכהן". הם מזכירים כיצד הוחלט למנות ממלא מקום כדי למנוע מקרה כמו שקרה לאריאל שרון ז"ל.

עוד מזכירים העותרים מכתבים שהוצגו על ידי רופאים לאחרונה בדבר מצבו של ראש הממשלה שגם בהם רב הנסתר על הגלוי. "הן המכתב הכללי והן המכתב הקרדיולוגי מנוסחים באופן כללי ביותר וחסר בהם מידע שמאפשר לציבור להפיק מהם ערך כלשהו, בהתאם לתכלית הנוהל המחייב ולמקובל במדינות דמוקרטיות.

"בין היתר בולטים בחסרונם במכתב הכללי ובמכתב הקרדיולוגי הנתונים הבסיסיים המפורטים להלן, שהם הכרחיים להבנת תמונת המצב הרפואי ומשמעויותיו לאשורם:  מתי נבדק מר נתניהו לאחרונה; אילו בדיקות בוצעו לו ומה היו תוצאותיהן; האם מר נתניהו סובל ממחלות כרוניות כלשהן; האם מר נתניהו נוטל תרופות דרך קבע, ובכלל זה תרופות פסיכיאטריות לרבות תרופות הרגעה או נוגדי דכאון; מה הקשר, אם בכלל, בין אירוע ה'התייבשות' שדווח בתקשורת לבין השתלת קוצב הלב שבוצעה באותו מעמד – למשל, האם ההתייבשות נגרמה משהות בשמש ללא שתייה מספקת, או (גם) מנטילת תרופות משתנות במינון גבוה; האם סביב האירוע הלבבי שבעקבותיו הושתל הקוצב היו אירועים רפואיים נוספים.

"במסגרת המכתב הקרדיולוגי מופיעה גם התייחסות של הקרדיולוג לבדיקות שנערכו למר נתניהו לכאורה 'בחודש אוקטובר 2023', אולם לא ברור המועד המדויק בו נערכו ומדוע, במידה שאכן נערכו, לא דווח על כך באופן מפורט לציבור".

בין האירועים המוזכרים בעתירה כדוגמאות לסיבות לחשש למצב בריאותו של נתניהו, מונים העותרים צניחה בולטת של העפעפיים; נוקשות (ונסיונות להסתרתה) ביד ימין; נפיחות משמעותית בצד הימני של הפנים; כתמים כהים על המצח ובאזורים נוספים של עור הפנים; עדויות נסיבתיות או עקיפות על כך שנתניהו לקה בשיתוק מנטאלי (או, למצער, חוסר יכולת פעולה הקרוב לכך) בשעות מסוימות ב-7.10.2023.

עוד מצוין סרטון המתעד הירדמות במהלך עמידה ושירה (!), בשעות הבוקר, בעת אירוע בישיבת במכינה הקדם צבאית בני דוד בעלי שבבנימין; אחיזת יד ימין בצורה לא שגרתית ובחלק מהמקרים כאילו היד "קפואה" או לא-מתפקדת או מעוותת בצורה כלשהי. העותרים מציינים כי באחת מהפעמים תועד נתניהו כשהוא מנסה להסתיר בעייתיות זו ובפעם אחרת תועד ניסיון של רעייתו להסתיר באמצעות אחיזתה בידו. בנוסף, תמונות בהן נראית בליטה חשודה מתחת למכנסיו של מר נתניהו, אשר זוהתה כמעידה, לכאורה, על  סוג מסוים של מכשיר רפואי אשר מוסתר מתחת למכנסיים ועוד.

הכותבים מציינים כי "ככל שהתפקיד רם יותר ובעל סמכויות רבות יותר – כך נגזרות ממנו חובות במישור של גילוי וחשיפה של מצב בריאותי. הסתרת מידע, כזבים ביחס למצב הבריאותי האמיתי והימנעות מחשיפתו באופן כללי, עלולים להיות הרי אסון, הן בעתות שלום ובוודאי בעתות מלחמה".

יש לציין כי הדו"ח השנתי האחרון על מצבו של ראש הממשלה פורסם בשנת 2016 ובו דווח כי בריאותו תקינה. איגוד רופאי בריאות הציבור דרש בחודש יולי האחרון לחקור בחקירה עצמאית, יסודית ובלתי תלויה את היעדר השקיפות והסתרת המידע. באיגוד טענו כי אם היו מפרסמים את הדו"ח השנתי על מצבו הרפואי של נתניהו בשקיפות, היו נמנעות שמועות על מצבו וכי "המידע רלוונטי מאוד לציבור".

נושאים קשורים:  בנימין נתניהו,  בג"צ,  הצהרת בריאות,  ישראל במלחמה,  עתירה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2024, 19:29

זו כנראה תהא תשובת לישכת נ. : בריא . אין כל בעיה רפואית. איש לא אמר לו כי יש בעיה רפואית. גם גולדה מאיר הייתה חולה . בן גוריון עמד על הראש.

אנונימי/ת
06.03.2024, 19:38

רופאים ומדענים משתמשים בתואר בכדי לקדם אג׳נדה פוליטית. מה שהיה לפני ה-7 לאוקטובר לא השתנה אצל החלק הקיצוני שבהם.

אנונימי/ת
06.03.2024, 20:54

שהרי גם פוליטקאיים משתמשים בכך לקידום אג'נדה פוליטית. לא ברורה האמירה הזו.

אנונימי/ת
06.03.2024, 20:34

במסגרת הערכה רפואית כוללת, יש לשלוח את הפושטק הסגול גם להתבוננות במחלקה פסיכיאטרית סגורה. יש האומרים כי מעבר להיותו פסיכופת וסוציופת, קיימת שם לכאורה אבחנה הקשורה לפסיכוזה פעילה.

06.03.2024, 20:54

נו באמת, לא זו הדרך להחליף ראש ממשלה נבחר. אפשר לחלוק, להתנגד, להפגין , להצביע לכל מועמד אחר, לכתוב במדיה אבל לטעון שאינו כשיר רפואית לכהן כראש ממשלה. לא טיעון רציני. סביר שסובל אולי ממספר אבחנות כרוניות כפי גילו, וודאי לא כאלה המונעות ממנו לכהן כראש ממשלה.

06.03.2024, 21:36

נו באמת...מה הקשר עם "החלפת ראש ממשלה נבחר ?? הצהרת בריאות של ראש הממשלה היא נורמה מקובלת בהרבה מדינות בעולם.

אנונימי/ת
06.03.2024, 22:59

לא להחליף. להעיף למיץ של פח הזבל של ההיסטוריה. פושע עם דם רב על ידיו.

אנונימי/ת
06.03.2024, 22:10

פתאום נולד צורך כזה?
מה קשורים לעניין ניצולי טבח 7/10? למה רופאים ומדענים? דעתם יותר חשובה מבוחר מצוי? פשוט מבחיל.
רושם, שכל אמצעי כשר כדי להוריד אותו מהשלטון.

אנונימי/ת
07.03.2024, 20:52

כשהקטר יורד מהפסים כדאי מאוד לעצור ולהחליף ולא להמשיך בעיוורון לתהום.כמובן זה ללא שום כוונה לנשוא הכתבה...

אנונימי/ת
06.03.2024, 22:14

שייתנו דוגמא ויפרסמו מידע אודות בריאותם הנפשית והפיזית. נאה דורש נאה מקיים.

אנונימי/ת
28.03.2024, 23:24

שום דבר לא עוצר את הפושעים השמאלניים! הפזמון״רק לא ביבי״ ממשיך אפילו בזמן המלחמה. אין בושה, אין מצפון, אין שכל! רוצים מהפכה בכל מחיר. בשביל זה יש גם בג״ץ. לגיטימי לדרוש גם משופטים להציג מול כולם את המצב הבריאותי פיזי ונפשי